Wat zijn soft skills?

Soft skills zijn in ieder van ons aanwezig en verwijzen naar een set van persoonlijke, sociale en communicatieve vaardigheden die niet noodzakelijkerwijs verband houden met een specifieke technische of professionele expertise. Deze vaardigheden omvatten vaak aspecten zoals effectieve communicatie, probleemoplossing, teamwork, kritisch denken, creativiteit, tijdbeheer, stressbeheer, emotionele intelligentie, aanpassingsvermogen en zelfmotivatie.

Soft skills zijn essentieel in veel professionele gebieden en worden steeds meer gewaardeerd door werkgevers vanwege hun bijdrage aan het algehele succes van een persoon in zijn of haar werk.

Het competentiemodel

Het competentiemodel van Boudreault benadrukt het belang van soft skills, ook wel gedrags- of transversale vaardigheden genoemd, in de handelssector. Dit model beschouwt drie grote onderling verbonden sets van vaardigheden. Samen dragen deze drie dimensies bij aan het definiëren van de algehele vaardigheden van een persoon en spelen ze een cruciale rol in zijn of haar professionele en persoonlijke succes.

Kenner

Bekwaam

Uitvoerend

Efficiënt

Weten

Weten hoe

Gedragsvaardigheden

Weten

Dit is de theoretische component van vaardigheden. Dit omvat de kennis die is verworven door formeel onderwijs, praktische ervaring of zelfstudie. Deze kennis kan verband houden met een specifiek gebied, zoals boekhouding, computerprogrammering, geneeskunde, enz.

Weten hoe

Deze dimensie betreft het vermogen om theoretische kennis toe te passen in praktische situaties. "Weten hoe" zijn vaak specifieke praktische vaardigheden die nodig zijn om een taak uit te voeren of een probleem op te lossen. Bijvoorbeeld, weten hoe je moet programmeren met een specifieke programmeertaal, weten hoe je een specifieke machine bedient, enz.

Gedragsvaardigheden

Dit verwijst naar de persoonlijkheidskenmerken, attitudes en gedragingen van een persoon die zijn of haar professionele effectiviteit en het vermogen om met anderen om te gaan beïnvloeden. Gedragsvaardigheden omvatten vaardigheden zoals effectieve communicatie, tijdbeheer, conflictoplossing, teamwork, empathie, aanpassingsvermogen, creativiteit, enz.

Gedragsvaardigheden

Omgaan met  kritiek

Omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek

Het vermogen om feedback en opmerkingen te ontvangen met het doel om het werk te verbeteren.

Analytisch vermogen

Analytisch vermogen

Analytisch vermogen

Het vermogen om informatie te verzamelen, te analyseren, te interpreteren en logisch te redeneren om complexe problemen te begrijpen en op te lossen.

Orde & zorg

Orde & zorg

Orde & zorg

Het vermogen om dingen op een georganiseerde en systematische manier, met netheid en nauwkeurigheid, op een specifieke plek te sorteren.

Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen

Het vermogen om een taak op lange termijn uit te voeren, vaak door extra inspanningen te leveren, en niet op te geven bij obstakels.

Assertiviteit

Assertiviteit

Assertiviteit

Vermogen om op een respectvolle manier voor jezelf op te komen, je gevoelens en behoeften te uiten, en je grenzen aangeven zonder de ander te kwetsen of te negeren

Teamgeest

Teamgeest

Teamgeest

Het vermogen om verbindingen te maken met teamleden, met een gemeenschappelijk doel van samenwerking, terwijl de nadruk ligt op het succes van de groep.

Communicatie

Communicatie

Communicatie

Het vermogen om contact te leggen met anderen, een boodschap aan iemand over te brengen door je aan te passen aan de persoon en de omstandigheden.

Zelfbeheersing

Zelfbeheersing

Zelfbeheersing

Het vermogen om met bijzondere situaties om te gaan, kalm te blijven zonder een te emotionele of te defensieve houding aan te nemen.

Efficiëntie

Efficiëntie

Efficiëntie

Het vermogen om een constante en actieve aanwezigheid te garanderen. Er wordt dat er zo min mogelijk middelen, zoals tijd, geld, energie of inspanning verspild om een bepaald resultaat te bereiken.

Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

Het vermogen om veranderingen te accepteren en te integreren en je op een positieve manier aan te passen aan mensen en de omgeving.

Presentatie & hygiëne

Presentatie & hygiëne

Presentatie & hygiëne

Vermogen om hygiëne, kleding en houding aan te passen aan de werkomgeving en de uitoefening van het beroep.

Organisatievermogen

Organisatievermogen

Organisatievermogen

Het vermogen om je werk effectief en rationeel te beheren en de taken te plannen die binnen een bepaalde termijn moeten worden uitgevoerd.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheidsgevoel

Het vermogen om verantwoordelijk te handelen en de juiste beslissingen te nemen rekeninghoudend met je interventiecapaciteiten.

Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid

Het vermogen om anderen vertrouwen te geven door middel van je acties.

Respect voor de regels

Respect voor de regels

Respect voor de regels

Het vermogen om de voorschriften, de regelgeving, de administratieve procedures en de operationele regels te respecteren.

Initiatief & nieuwsgierigheid

Initiatief & nieuwsgierigheid

Initiatief & nieuwsgierigheid

Het vermogen om initiatief te nemen, berekende risico's aan te gaan en proactief in te spelen op behoeften en verzoeken, zonder instructies of richtlijnen, om een situatie te verbeteren.

Autonomie

Autonomie

Autonomie

Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen en op het juiste moment acties te ondernemen in een bepaalde context.

Motivatie

Motivatie

Motivatie

Vermogen om jezelf te stimuleren en aan te zetten tot actie, om doelen te stellen en te bereiken, en om doorzettingsvermogen te tonen.

Tolerantie

Tolerantie

Tolerantie

Het vermogen om de vrijheid van anderen te respecteren, inclusief hun denk- en handelswijzen, en hun politieke en religieuze opvattingen.

Besluitvaardigheid

Besluitvaardigheid

Besluitvaardigheid

Het vermogen om een knoop door te hakken en een beslissing te nemen op basis van een reeks feiten.